Правознавство



 
Майстер клас
“Набуття громадянської компетентності учнів у контексті вивчення прав людини”.

Вчитель історії і правознавства
ЗОШ №12 м. Кременчука
Коноваленко Любов Петрівна

  Одним із актуальних  завдань  сучасної освіти і виховання в  Україні є створення умов для формування людини-громадянина, для якої демократичне громадянське суспільство є  можливістю і осередком для розкриття її творчих можливостей, для  задоволення її особистих та суспільних інтересів. Підготовка молоді до активної участі  в житті демократичного суспільства можлива за рахунок формування   громадянської компетентності старшокласників

   Під компетентністю людини розуміють спеціальним шляхом організований  набір знань, умінь, навичок і ставлень, що дають їй змогу ефективно здійснювати діяльність або виконувати певні функції, забезпечуючи розв’язання проблем і досягнення певних стандартів у галузі професії або виду діяльності. Такі набори знань, умінь, навичок і ставлень набуваються як протягом життя, так і у процесі навчання. Сформована компетентність дозволяє людини визначити, і ефективно, успішно розв’язати, незалежно від ситуації, проблему, що є характерною для певної сфери чи виду діяльності.
   Оскільки життя сьогоднішнього суспільства є складним і багатогранним, щоб стати успішною людиною, учень має набути компетентності у різних його сферах: політичній, економічній, духовній, соціальній тощо.
·        ключові (найбільш загальні, інтегровані, мета-предметні), що розвиваються у навчанні всіх предметів і є результатом всієї загальної середньої освіти. Таким результатом є формування загальної життєвої компетентності людини як сукупності ключових компетентностей, інтегрованої характеристики особистості;
·        галузеві, що формуються предметами  окремої освітньої галузі (кількох споріднених предметів);
·        предметні, які є результатом навчання окремого предмета.

   Громадянська компетентність (ГК) може бути розглянута як одна з ключових компетентностей людини.
     Під ГК розуміють здатність людини активно, відповідально й ефективно реалізовувати громадянські права та обов’язки з метою розвитку демократичного громадянського суспільства
        Набуття громадянської компетентності повинно допомогти сформувати особистість, яка
усвідомлює взаємозв’язок між індивідуальною свободою та громадянською відповідальністю,
між правами людини та її обов’язком,
і є готовою до активної компетентної участі у житті суспільства, а  також займати активну позицію у формуванні цінностей громадянського суспільства та важливих проблем сьогодення.
     На мою думку формування і усвідомлення цінності прав людини є здобутком сучасної цивілізації її етапу,  що зветься 21 століттям.  
 Слайд №2


Слайд №3. Складові громадянської компетентності.


   Відповідно до запропонованих складових громадянської компетентності учень старшокласник  повинен за нашою допомогою

  Слайд №4.  Зміст громадянської компетентності.
     Своє бачення формування громадської компетентності через тісний взаємозв’язок з освітою в галузі прав людини я   вам презентую і вигляді декількох блоків питань які, на мою точку зору, при вивченні предмету правознавства потребують особливої уваги.
      У курсі правознавства  (практичне право, 9 клас) –другим розділом є розділ  «Ти людина, громадянин, отже маєш права».
      У своїй роботі я потійно використовую ІКТ. ІТК відкривають кожному, хто навчається, доступ до практично необмеженого обсягу інформації.

    Умовно ІКТ представлені електронними  засобами навчального призначення  (ЕЗНП),   педагогічними  програмними  засобами (ППЗ) навчання, мережею Інтернет (веб-сайти  електронна пошта, пошукові системи), ресурси текстового  редактора  Microsoft Word (з його програмними  продуктами - Microsoft: Publisher, Word, Excel, Internet Explorer) і т. ін..  

  ІКТ  - універсальним засіб пізнавально-дослідницької діяльності і друге за значимістю (після традиційної писемності) знакове знаряддя обміну інформацією. Вони стають потужним знаряддям педагогічного впливу та, внаслідок своїх унікальних властивостей, дозволяють досягти хороших результатів.
Використовую відео, аудіо записи, малюнки, звук
Отже блок №1. Що таке права людини?
     Невелика кількість учнів може пояснити що таке права людини. До речі як і дорослих. Тому  ефективним є залучення відеозапису, з попередньо поставленим до нього завданням.

Блок І. Що таке права людини.


  Слайд № 5.

    Ефективним є метод «Мозкового штурму»  при виконанні вправи «Назви ознаки прав людини». З великої кількості ідей можна швидко сформувати подібний основний  перелік.


Слайд № 6.   Вправа «Назви ознаки прав людини»



Блок №2 Історія виникнення прав людини.

Старшокласники на основі історичних знань загалом мають уявлення про довгий шлях, що пройшло людство, перш ніж усвідомити цінність прав та знайти можливості для їх юридичного закріплення та захисту.
   Спираючись на історичні знання учні пропоную переглянути відео сюжет та  виконати завдання.

Слайд №7. Історія виникнення прав людини.
Блок №3 Зміст прав людини.
   Групова робота з текстами нпа, в даному випадку «Загальна декларація прав людини» і «Конституція України» може бути організована за допомогою інтерактивної вправи «Розподіляй і володарюй»


Слайд №8.  
Учні об’єднані в групи. Кожна з них отримує набір карток з твердженнями. Твердження потрібно розкласти( чи вписати) до відповідних секторів листа . Обговорити аргументи, чому це правило повинно дотримуватись саме так як група визначила.
  Загальне обговорення: яку інформацію ви отримали, виконуючи цю вправу?
   Твердження можна порівняти зі змістом ЗДПЛ.
ІІ варіант такої вправи – твердженнями є права з ІІ Розділу Конституції України. Секторів два – «кожен має право», «громадяни мають право».

Слайд №9.



Метод «Ажурна пилка»  використовую для ефективного, швидкого засвоєння та усвідомлення змісту конституційних прав, та розподілу їх на групи, згідно з традиційною класифікацією.

Слайд №10,11


Слайд №12
 При вивченні змістовного наповнення  прав можна використати роботу з відео джерелом та роботу з тектами НПА.
     Дане завдання досить ефективне при формуванні громадянських чеснот, а саме поваги до прав інших осіб. І це є складовою громадянської компетентності.

Отже – ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя.
 


Слайд №13

     Вправу «Читання газет крізь окуляри прав людини» використовую при закріплення теми, узагальненні матеріалу, коли учні мають певні сформовані уявлення про права людини. Особливу зацікавленість викликає робота з інформацією із місцевих газет.

 

Слайд №14


Завдання тестового характеру використовую в декількох варіантах – наприклад
Визначення поняття - група прав

Слайд №15
Співвідношення конституційного права і класифікації прав.


Розв’язання правових ситуацій - це вміння застосовувати набуті знання  в конкретних життєвих обставинах. І це є  показником сформованості одного з елементів громадянської компетентності.
                                                                                     Слайд № 16
Фільми можна використовувати у якості демонстрації змісту правової ситуації.
Наприклад : 
Яке право порушено?
Якими правами володіє і може скористатись особа в даній ситуації?
Відповідь – право на свободу і особисту недоторканність
( стаття 29 Конституції)
Кожному затриманому повинно бути повідомлено мотиви арешту чи затримання надана можливість захищати себе, про арешт повідомлено родичів.



Слайд №17.
Третій блок питань – це національні і міжнародні механізми захисту прав людини.

Слайд № 18.
Для розуміння цінності ЗДПЛ. Можна використати наступний ролик.

Запитання :
Які емоції, відчуття викликав у вас перегляд?Яке право відображено в сюжеті?
Чи вважаєте ви для себе його життєво необхідним ?

Стаття 26
 ЗДПЛ - кожна людина має право на освіту.

Слайд № 19, 20.

  Особливу увагу приділяю на вивчення прав дітей - перш за все  це ознайомлення з міжнародними стандартами
      Для посилення інтересу підлітків до Конвенції можна використати нетипові завдання. Наприклад – поєднання піктограм, що відображають  права дитини і статей Конвенції. Форма для такого завдання будь - яка, за бажанням вчителя - це і презентація і тестові завдання і робота в групах чи завдання на картках.
Основна рекомендація -  в якості тексту використовувати скорочений варіант Конвенції – це економить час і не перевантажує дітей.
Слайд № 22,23
Для розуміння впливу умов життя на розвиток дитини, а також як ефективний метод виховання толерантності можна використовувати інтерактивні технології, зокрема вправу «Кроки»


Запитання для обговорення:
Хто зайшов далі інших, чому?
Що ви відчували коли робили великий крок/ не мали можливості рухатись? Чому?
На які основні людські потреби ми всі маємо право?

Стаття 27
Конвенції про права дитини.

1. Держави-учасниці визнають право кожної дитини на рівень життя,
необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального і соціального
розвитку дитини.
Слайд №24


Рольова гра дає можливість віизначити ставлення до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду шляхом гри


 В системі національних і міжнародних механізмів захисту прав людини окрім юридичної бази велике значення мають  державні, міжнародні інституції.

Слайд №25



  Крім вище згаданих інформаційно - комунікативної та інтерактивної технологій  я використовую і проектну технологію.
  Виконання учнівського проекту це- поєднання дослідницької роботи, вміння працювати в групі, вміння використовувати для набуття знання  і вдосконалення вмінь  мережу Інтернту.




  В цьому році я запропонувала
дев ятикласникам проект
«Європейський суд з прав людини».
   Учні поділені на міні групи - кожна з яких працює над окремим завданням. Разом ми сподіваємось отримати відповіді на всі ці запитання і головне отримаємо знання що вдосконалять наші вміння  захищати наші права і інтереси демократичним шляхом.

Запитання.
Справи громадян яких держав розглядає Європейський суд з прав людини?
Який склад Європейського суду з прав людини?
Хто і у яких випадках може звертатися до Європейського суду з прав людини?
Який порядок розгляду справи у Європейському суді з прав людини?
Які скарги не приймаються до Європейського суду з прав людини ?
Чи може рішення Європейського суду з прав людини залишитися невиконаним?
Європейський суд з прав людини і Україна.
Слайд № 27

 Десятикласники працювали над проектом «Міжнародні неурядові правозахисні організації»
Завдання:
Зібрати інформаційну базу даних про найбільш впливові НПО.
Визначити механізми впливу даної організації на порушення прав людини.
З’ясувати, які факти підтверджують ефективність їх діяльності.
Презентувати проект за допомогою електронної презентації.

Було опрацьовано величезну кількість сайтів. Зібрано інформаційну базу- частина якої демонструється зараз на слайді.
Серед цих організацій відомі широкому і загалу і створені  нещодавно.
         Більшість із них існують на добровільні пожертви, деяких критикують за тісну співпрацю з Вашингтоном і упередженість.


Перелік:
1. Фонд електронних рубежів. Некомерційна правозахисна організація,
 з метою захисту прав у зв'язку з появою нових технологій зв'язку.
2. Комітет захисту журналістів.
3.  Репортери без кордонів  - недержавна організація, що захищає свободу преси і  виступає на захист журналістів у всьому світі
4. Freedom House (скорочено FH; - «будинок свободи») - неурядова організація зі штаб квартирою у Вашингтоні.

Слайд №29
Політична карта з рівнем свободи в окремо взятих країнах. Україна - частково вільна.

Слайд №30
5. Міжнародна федерація за права людини.
Заснована в 1922 році, нині до  неї входять 164 правозахисні організації більш ніж у 100 країнах.
 «Знати, щоб діяти».
Кожна організація має власний сайт з публікаціями, новинами. Більшість має і російськомовний варіант.



Слайд №31
«Міжнаро́дна амні́стія» — всесвітня неурядова  та некомерційна організація з захисту прав людини. Має понад 3 мільйони членів і представництва в 43 країнах світу. Штаб-квартира секретаріату знаходиться в Лондоні.Одна із найшанованіших міжнародних правозахисних організацій.

 Слайд № 32


Європейський центр з прав ромів (ERRC)

- це міжнародна організація, яка проводить моніторинг ситуації стосовно прав циган і забезпечує юридичний захист у випадках їх  порушення.
У Європі проживає 10-12 млн. циган. Це одна з найбільш уразливих національних меншин, яка зустрічається з постійною дискримінацією та образами за расовою ознакою.

D.H. та інші проти Чеської Республіки (2007): Школярі циганського походження виграли справу. Обставини справи-вони були безпідставно поміщені у спеціальні навчальні заклади, призначені для дітей з розумовою відсталістю, і в результаті цього отримали початкову освіту нижчої якості. Це позбавило їх можливості продовжити навчання в навчальних закладах середньої або професійної освіти.
 «Хьюман Райтс Вотч»  ( Страж прав людини) - неурядова організація, що займається моніторингом, розслідуванням і документуванням порушень прав людини  більш ніж в 70 країнах світу.

 Слайд №34

Зі звіту Human Rights Watch за 2011 рік.


Україна.
  З боку влади посилився тиск на опозиційні ЗМІ.
«Обвинувальний вирок екс-прем'єру Юлії Тимошенко, а також арешти та суди щодо інших колишніх урядовців підірвали довіру до незалежності суду».

США
Кількість тих, хто  живе у бідності в США досягло 46 млн чоловік і це найбільший показник за останні 52 роки.
Країна має найбільшу кількість ув’язнених - 2,3 млн. При цьому тривалі тюремні терміни часто продиктовані расовим чинником.
У більшості американських штатів досі виносяться смертні вироки. В 2011 році були страчені 39 осіб.

Слайд №35
      За даними міжнародної правозахисної організації Human Rights Watch,
 в Україні близько 428 000 чоловік потребують знеболення та паліативної допомоги для полегшення симптомів невиліковних хвороб.  
     Міжнародний фонд «Відродження» ініціював комплексну програму STOPБОЛЬ.

З доповіді.
«В  країні діють 9 хоспісів в загальній складності на 650 ліжко-місць. …більшість невиліковно хворих людей  помирають вдома, надані самі собі… . У більшості СНІД -центрів послуги паліативної допомоги не  надаються.
    Як зауважила медсестра в одному з  районів, «хворі, які в живуть у сільській місцевості, - приречені».
    Відсутність заходів щодо усунення зазначених у цій доповіді бар'єрів на шляху до ефективного лікування болю призводить до порушення Україною права на такий рівень здоров'я, що гарантується Міжнародним пактом про економічні, соціальні і культурні права, а можливо - і до порушення заборони катувань і жорстокого, нелюдського або принижуючого гідність поводження».

Слайд № 38
НПО:
-         Боряться з окремими порушеннями прав людини.
-         Надають безпосередню пряму допомогу постраждалим.
-         Проводять широкомаштабні публічні кампанії (листи урядовцям, публікування інформації …).
-         Інформують населення.
-         Навчають правовим методам захисту прав ( тренінги, заняття).
-         Допомогають удосконалювати національне і міжнародне право.
-         Поширюють знання про права людини і популяризують повагу до них.

Слайд № 37
Дискусія “Евтаназія- вбивство чи милосердя?”

1.Застосування евтаназії, забезпечує право людини на самостійне розпорядження своїм життям, а також гуманність, яка дозволяє не терпіти нестерпні страждання…».


2. Процедура евтаназії може полегшити вчинення злочинів шляхом застосування фізичного або психологічного тиску на пацієнта, підкупу медичного персоналу» 

3. “  Кожна людина має право не тільки на життя, але й на смерть!. Держава повинна турбуватись про розвиток паліативної медицини, у веденні якої знаходяться госпіси. Саме ця гілка медицини повинна допомогти людині піти з життя ГІДНО, тобто забезпечити такому хворому МІНІМУМ СТРАЖДАНЬ! Евтаназія  повинна розглядатися виключно під цим кутом зору, і як крайня міра. Право на прийняття рішення про добровільний відхід належить ТІЛЬКИ самому хворому, і тільки у період, коли він знаходиться в ясній свідомості, тобто НЕ ПІД ВПЛИВОМ СТРАЖДАНЬ!
   Сьогодні існують такі обезболюючі засоби, які роблять евтаназію, практично, не потрібною.”

 Слайд № 38

Комментариев нет:

Отправить комментарий